معرفی فروآلیاژ ها و کاربرد آن در صنایع
دانلود جدیدترین موزیک ها
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 455
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 100
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 577
:: بازدید ماه : 6316
:: بازدید سال : 37756
:: بازدید کلی : 1663656
معرفی فروآلیاژ ها و کاربرد آن در صنایع

فروآلیاژها چگونه تولید می شوند؟
فروآلیاژها با استفاده از موادی مانند سنگ آهن، کانی های غیر آهنی، کک زغال سنگ و زغال سنگ به دو روش تولید می شوند. همانطور که قبلا ذکر شد، با معرفی کوره های قوس الکتریکی، استفاده از کوره بلند کاهش یافت. اما برخی از فروآلیاژها مانند فرومنگنز هنوز از این طریق تولید می شوند.

فروآلیاژها در کوره های قوس الکتریکی طی یک واکنش کربوترمیک تولید می شوند. در این واکنش‌ها، اکسیدهای موجود در مواد خام در حضور آهن و توسط کربن و مونوکسید کربن کک کاهش یافته و فروآلیاژ تشکیل می‌دهند. برای تولید برخی از فروآلیاژها، عناصر مختلف مورد نظر به آهن مذاب اضافه می شود و فرآیند ساخت ادامه می یابد.

در چه مواردی از فروآلیاژ استفاده می شود؟
فروآلیاژها به مواد مذاب اضافه می شوند تا به ترکیب شیمیایی خاصی دست یابند و خواص مورد نیاز برای تولید محصولات خاص را فراهم کنند. این مواد کاربردهای زیادی دارند که در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

اکسیژن زدایی
اکسیژن زدایی توسط فروآلیاژها در فرآیند فولادسازی انجام می شود.برای ساخت فولاد، آهن خام باید اکسید شود. در طی این فرآیند ناخالصی های آهن مانند کربن، گوگرد، فسفر و غیره. به اکسیدهای مربوط به خود (سرباره) اکسیژن یا اکسیدهای آهن تبدیل می شوند.

به طور معمول، مقداری اکسیژن در طول فرآیند اکسیداسیون در آهن باقی می ماند. این مقدار اکسیژن باقیمانده در هنگام انجماد باعث ایجاد سوراخ های کوچکی در آهن می شود که باعث کاهش کیفیت محصول نهایی می شود. برای این منظور باید قبل از پایان فرآیند، اکسیژن زدایی انجام شود.

جوانه زدن در چدن
فروآلیاژها معمولاً در صنعت ریخته گری برای اصلاح شرایط انجماد آهن مذاب استفاده می شوند. درست مانند تشکیل هسته اولیه کریستال که تشکیل مرکز کریستال را ساده می کند و دانه های کریستال را به طور یکنواخت در توده آهن مذاب پخش می کند. نتیجه این فرآیند افزایش سختی شمش های حاصل پس از انجماد است. افزودن عناصر خاصی مانند فروسیلیس و فرومنگنز به آهن مذاب قبل از ریخته گری نیز باعث می شود که کربن به طور یکنواخت در سراسر ساختار پخش شود. در واقع کربن موجود در چدن به صورت لایه ای پراکنده می شود.عوامل جوانه زنی به یکنواخت شدن این پراکندگی و کاهش شکنندگی محصول نهایی کمک می کنند. به همین دلیل است که آهن تلقیح شده استحکام بالاتری دارد.

آلیاژی
فروآلیاژهایی که در طی فرآیند برای تغییر خواص فولاد استفاده می شوند، آلیاژ نامیده می شوند. به عنوان مثال، فروکروم، فرووانادیوم و فرومنگنز را عوامل آلیاژی می نامند.

هنگامی که این مواد با فولاد مذاب ترکیب می شوند، خواص محصول نهایی را افزایش داده و تغییر می دهند. به عنوان مثال، هنگامی که یک عنصر کروم به فولاد مذاب اضافه می شود، کیفیت ساختاری آن را بهبود می بخشد و آن را بهتر می کند. در واقع، افزودن کروم فاز آلفا را با یک شبکه کریستالی با مرکز مکعب ایجاد می کند، یعنی. فریت، پایدارتر است و استحکام فولاد را افزایش می دهد. علاوه بر این، افزودن کروم باعث افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی می شود و نقش مهمی در بهبود محصول نهایی دارد. اکنون می دانید که چرا همه فولادهای ضد زنگ حاوی کروم هستند.

با توجه به کاربرد گسترده فروآلیاژها در صنعت و اهمیت کیفیت آنها، تولید این ترکیبات باید با ماشین آلات مدرن، مجهز و بر اساس استانداردهای جهانی انجام شود.



تعداد بازدید از این مطلب: 208
برچسب‌ها: فروآلیاژ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1

نویسنده : مهدی
تاریخ : شنبه 15 مهر 1402
نظرات
مطالب مرتبط با این پست

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








درباره ما
بین موزیک دانلود آهنگ جدید به هيچ ارگــان و گـروهي وابسته نبـوده و صرفــا بمنظور بهبود روند موسيقي کشور و ارائه خدمات فرهنگي هنـري به ايرانيان عزيز مشغول فعاليت مي باشد.
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید